Köpvillkor

Allmänt

Tenabutiken.se är certifierad av Trygg E-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel.

Följande köpvillkor gäller försäljning till konsument. Tenabutiken.se säljer endast varor till personer över 18 år, med leverans inom Sverige. Samtliga leveranser sker i diskret förpackning.

Observera att du behöver ha en e-mailadress för att kunna handla i tenabutiken.se

Priser

Priserna som är angivna i TENA Butiken är angivna inklusive 25% moms. Frakt tillkommer med 45 kr vid leverans till ombud, fri frakt vid beställningar över 500 kr. Vid hemleverans är fraktkostnaden alltid 99 kr.

Orderbekräftelse skickas med e-post.

Leveranser

Tenabutikens leveranser sker alltid i diskreta förpackningar. Vid köp av innerförpackningar skickas de i en brun kartong. Vid köp av en hel kartong skickas kartongen. Kartongerna uppfyller kraven på neutrala kartonger som svenska landsting har för produkter som levereras på recept. Dock kan det vara bra att veta att artikelnummer och en produktkod i text syns på kartongen, se exempel nedan.

Kartong

När du handlar hos oss kan du välja att hämta beställningen på din närmaste DHL Service Point eller att få produkterna hemlevererade. Om du registrerar dig som kund så sparas dessa uppgifter till nästa beställningstillfälle och det finns även möjlighet att lägga till fler leveransadresser.

Leverans via DHL Service Point kostar 45kr vid köp upp till 500 kr, för beställningar över 500 kr gäller fri frakt. När din leverans har kommit fram får du en SMS eller mail-avisering (beroende på vad du har valt) med information om på vilken DHL Service Point ditt paket kan hämtas upp. 

Mer info på DHLs hemsida

Hemleverans via PostNord kostar 99 kr. När ditt paket är redo att levereras aviseras du via SMS (eller e-mail om du inte har mobiltelefon) för att komma överens om dag och tid för hemleveransen. Observera att tiden är ett leveransfönster om 2-3 timmar under dagtid, kl 8-17. 

Mer info på PostNords hemsida

Leveranstiden är normalt 2-5 vardagar. Om en vara inte finns på lager är leveranstiden 5-7 vardagar. Om varan är försenad har du rätt att häva ditt köp.

Betalsätt

I Tenabutiken.se kan du betala med kort, faktura eller konto (delbetalning).

Kortbetalning
Vi accepterar VISA och Mastercard och all korthantering sker krypterat hos vår säkerhetspartner DIBS

Faktura- och kontobetalning
I samarbete med Collector Credit AB erbjuder vi faktura- och kontobetalning (delbetalning). En kreditprövning görs i samband med köp, vilket kan medföra att en kreditupplysning tas.

Väljer du att betala med faktura så levereras dina varor innan betalning. Du kan därefter välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller till betalning 30 dagar efter utställande.

Du kan välja att delbetala din faktura upp till tolv månader genom att betala in det lägsta beloppet som står angivet på fakturan. Det minsta beloppet som måste betalas är 1/12 av din skuld, dock lägst 50 kr. Du kan när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,2% per år.

Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Collectors faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Ångerrätt / Reklamation

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) har du som kund 14 dagars ångerrätt, utan påföljd och utan att ange skäl, från och med den dagen du mottagit din order. Att inte hämta ut sitt paket räknas inte som att man ångrar sitt köp. 

För att skapa en retur gör såhär:

  1. Gå till www.tenabutiken.se/retur och fyll i information om din retur. - Ordernummer är det beställningsnummer som du hittar i ditt orderbekräftelsemail. - Paketets vikt står på etiketten på lådan/påsen som produkterna levererades i.
  2. Klicka sedan på ”Generera returetikett” och skriv ut etiketten och klistra utanpå lådan/påsen som du skickar tillbaka produkterna i. Inget porto behövs.
  3. Hitta din närmaste DHL Servicepoint HÄR och lämna in paketet där.
  • Återbetalning sker så snart som den returnerade varan är tillbakaskickad och mottagen av vårt lager, detta gäller både för dig som har betalt med kort och med faktura (i det fallet att du har hunnit betala fakturan innan returen görs).
  • Har du ingen möjlighet att skriva ut en etikett? Kontakta kundservice via mail  

För att reklamera en vara gör såhär: 

Kontakta kundservice via mail så hjälper de dig.

Från och med den 15 februari 2016 kan konsumenter inom EU använda sig av Online Dispute Resolution (ODR) för att lösa eventuella tvister utanför domstol. Läs mer om ODR här. Vi följer ARN (allmänna reklamationsnämnden) vid eventuell tvist.

Återbetalning

Om du betalat din faktura och därefter ångrat ditt köp, så har du ett tillgodohavande hos Collector. För återbetalning av tillgodot, maila dina kontakt- och kontouppgifter till Collector refund@collector.se eller ring till 031 - 750 27 73. Du kan även besöka Collector på https://commerce.collector.se.

Personuppgifter

Tenabutiken är ansvarig för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss och informationen behandlas enligt gällande datalagstiftning.

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig, samt att du är införstådd med och samtycker till att Tenabutiken och bolag som ingår i samma koncern behandlar, inhämtar eller lämnar ut uppgifter för informations- eller direktreklamändamål. Du kan närsomhelst skriftligen begränsa eller återkalla detta samtycke via TENA Butikens kundservice: tenabutiken@referens-tm.se

Läs hela vår Integritetspolicy.

Registrera dig och logga in

Registera ett konto i Tenabutiken.se

Klicka på "Skapa konto" (finns under Logga in i menyn till vänster). Fyll i alla fält (röda stjärnor markerar att det är obligatoriska fält). Se till att "e-postadressen "/" Bekräfta e-postadress" fälten matchar, och att "Skriv nytt lösenord"/"Bekräfta nytt lösenord" fälten även de matchar. Kryssa i rutan för att godkänna våra Villkor - ta dig tid att läsa dessa, eftersom de kan skilja sig från andra nätbutiker. Skriv in bokstäver och siffror i bilden i rutan. Klicka på "Skapa konto". Din anmälan kommer att bekräftas. I händelse av fel eller tomma fält, får du ett felmeddelande som berättar problemet.

Glömt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord, klicka på "Har du glömt ditt lösenord" under inloggningsrutan. Du blir då ombedd att ange din e-post. Fyll i din e-post och klicka sedan på den blå pilen. Ditt lösenord kommer att återställas och ett nytt skickas till den e-postadress du angivit. E-postmeddelandet kommer att tas emot från TENA Butikens hemsida. I vissa fall kan det filtreras till Skräppost så vänligen kontrollera dessa mappar. Vi rekommenderar att du ändrar det nya lösenordet till något du enkelt kan komma ihåg.

Kundsupport och tillgänglighet

Frågor om din beställning
Kontakta TENA Butikens kundservice för frågor om din beställning via tenabutiken@referens-tm.se
 

Frågor om TENA
Om du har frågor om våra produkter eller produktval kan du ringa TENA Produktrådgivning tel. 020 – 27 20 20 måndag, onsdag, fredag kl 09.00-12.00 samt tisdag och torsdag 09.00-14.00 alt. skicka e-post till tena.nu@essity.com

Force Majeure

TENA Butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelser enligt detta avtal, om ”force majeure” inträffar. Som force majeure räknas till exempel naturkatastrof, lagändringar, strejk, sabotage brand eller andra omständigheter som parterna inte råder över. Detsamma gäller vid plötsliga förändringar gällande krav som avser märkning av produkter t.ex. varningstexter, säljförbud eller beslut från myndigheter som påverkar marknaden och produkter i negativ riktning eller en onormal nedgång i marknaden.

Företagsinformation

Essity Hygiene and Health AB
Organisationsnummer: 556007-2356

Postadress Tenabutiken.se
Essity Hygiene and Health AB
Åkarevägen 1
Gate S
311 32 Falkenberg

Kundtjänst Tenabutiken.se
E-post: tenabutiken@referens-tm.se
Tel: 031-755 19 16 (vardagar kl 09.00-12.00)

TENA Produktrådgivning
E-post:  tena.nu@essity.com
Tel: 020-27 20 20 (mån, ons, fre kl 09.00-12.00, tis och tors kl 09.00-14.00) 

Fakturafrågor - Collector
E-post: contactcenter@collector.se
Tel: 031-750 27 73 (vardagar kl 08.00-18.00)
Hemsida: www.collector.se

Ändra order

Det är tyvärr inte möjligt att ändra din order efter att du har skickat iväg beställningen i kassan. Däremot kan du makulera din order om den skulle ha blivit fel och ännu inte har skickats från vårt lager (ordrar packas normalt kl 9 på morgonen dagen efter att order har lagts). Kontakta kundservice HÄR.  

TENA Prenumeration

TENA Prenumeration köpvillkor

Med Tenabutikens prenumerationsservice kan du få automatiska leveranser av våra produkter. Du kan välja att få en ny prenumeration varje månad, varannan månad, eller en gång i kvartalet. När du har startat en prenumeration kommer vi att skicka en ny leverans löpande enligt ditt prenumerationsintervall tills dess att du väljer att säga upp prenumerationen. 

Mer information om hur du startar, uppdaterar eller säger upp din prenumeration hittar du under Frågor och Svar samt i vår Steg-för-Steg guide för TENA Prenumeration. 

Läs vår Integritetspolicy för information om hur vi hanterar din personliga information.

TENA Prenumeration Leveranstid

Du kommer att få din första leverans 2-5 dagar efter att du har startat din prenumeration. Därefter kommer vi att skicka en ny order enligt ditt valda prenumerationsintervall. 

Vi kan inte garantera en specifik dag för din leverans. Datumet som du ser under "Mina prenumerationer" är nästa orderdatum. Detta är dagen då ordern processas och skickas till lagret för att plockas ihop och packas för att skickas till dig. Våra leveranser tar 2-5 dagar så du kan förvänta dig din leverans maximalt 5 dagar efter orderdatumet. 

För information om hur du ändrar ditt nästa orderdatum, klicka här

För sena leveranser (mer än 5 dagar) har du rätt att cancellera din order och få pengarna tillbaka. 

TENA Prenumeration Priser

Du kommer alltid att få det aktuella priset i webshopen på dagen för din prenumerationsorder. Det innebär att priset kan ha ändrats sedan du startade din prenumeration. När ordern har skapats får du en orderbekräftelse via email där du ser det aktuella priset. Skulle priset innebär att du ändrar dig och inte vill ha din order har du alltid rätt att returnera varan inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. Läs mer om vår Returpolicy.

Fraktkostnaden adderas till din prenumeration enligt aktuellt pris i webshopen på samma sätt som produktpriset. 

För mer information om våra priser läs HÄR

TENA Prenumeration Rabatter och Erbjudanden

Vi har prenumerationsrabatt på 5% för alla prenumerationsordrar. Prenumerationsrabatten gäller enbart produktkostnad och inte fraktkostnad.

Om det är en rabatt i webshopen samma dag som din order, och som är bättre än prenumerationsrabatten på 5%, kommer du automatiskt att få den aktuella rabatten istället.

Exempel:

  • Erbjudande “20% på alla TENA Lady produkter”:  Du får 20% rabatt på alla TENA Lady produkter i din prenumeration. Du får inte 20%+5% rabatt. 
  • Erbjudande “Köp 3 TENA Men Active Fit få 4”: Om du har 3 TENA Men Active Fit i din prenumerationsorder får du en gratis extra paket TENA Men Active Fit med din order (25% rabatt). Du får inte 5% rabatt ovanpå detta.  
    Om du har 2 eller färre TENA Men Active Fit in din prenumerationsorder får du 5% rabatt som vanligt.
  • Erbjudande “Köp 2 TENA Tvättkräm få 15% rabatt”: Om du har minst 2 TENA Tvättkräm i din prenumerationsorder får du 15% rabatt för dessa produkter. Du får inte 15% + 5%.
    Om du har 1 TENA Tvättkräm i din prenumerationsorder får du 5% rabatt.

TENA Prenumeration Rabattkoder

Du kan använda en rabattkod när du startar din prenumeration. Rabatten kommer bara att gälla för den första leveransen. Det är inte möjligt att lägga in rabattkoder för de följande leveranserna då dessa sker automatiskt.

TENA Prenumeration Betalningar

När du startar en prenumeration genom att lägga din första order kan du välja att betala med kort eller med faktura. Om du väljer att betala med kort kommer dina kortuppgifter att lagras säkert hos vår partner för kortbetlaningar (DIBS). Anledningen till att vi sparar dina kortuppgifter är för att kunna dra pengar från ditt kort automatiskt vid nästa orderdatum. 

Om vi märker att ditt kort är påväg att gå ut kommer vi att skicka ett mail till dig där vi ber sig att avsluta din prenumeration och starta en ny med ett uppdaterat betalkort. 

Om vi inte kan dra pengar från ditt kort på orderdagen kommer din order att cancelleras. Du kommer att få information om att din order har blivit stoppad och du kan därefter starta en ny prenumeration.  

Om du väljer att betala med faktura kommer du att få en faktura när du startar din prenumeration och sedan varje gång det är dags för en ny leverans. 

Läs mer om betalningar i Tenabutiken.se HÄR

TENA Prenumeration Avsluta din prenumeration

TENA Prenumeration har ingen uppsägningstid. Du kan säga upp din prenumeration närsomhelst fram till orderdatum. För att avsluta din prenumeration, gå till "Mina Prenumerationer" och klicka på det röda krysset vid den eller de produkter som du vill avsluta prenumerationen för och slutligen konfirmera att du vill avsluta genom att klicka "OK" i pop up-rutan som kommer upp.  

Vill du returnera eller reklamera en produkt? Läs vår Returpolicy